תרגם את האתר 
 
 
 
 







   טקס האריה השואג 2013 




 



תחרות האריה השואג
 
 




           iPhone Supported
דף הבית >> מאמרים >> תקשורת - מניהול קשרי תקשורת לייעוץ אסטרטגי
 

לפני עשרים וחמש שנה, מהות החיים כיועץ ליחסי ציבור הייתה ביטחון בתפקידך כמומחה בקשרי תקשורת ובכך שאחרים יעריכו אותך בגלל כישורים אלה.

AGB Communications, בזמנו המובילים בחקר שווקים, גילו ששכירת יועצים ליחסי ציבור טמנה בחובה את היתרון של "מומחיות והיכרות גדולה יותר עם עולם התקשורת מאשר מחלקות פנים-ארגוניות." בראיונות עם 155 בכירים, נודע ש"הייתה אמונה שמקצוע יחסי הציבור הגיע לבשלות." לא ניתן היה לכמת את תרומתם של יועצי היח"צ, אך הדבר לא פגע בפופולאריות שלהם.

מאז, שוק יחסי הציבור פרח וצמח מתעריפים שנתיים של כ-25 מיליון ליש"ט ב-1985 ל-342 מיליון ליש"ט ב-2009. הבסיס העסקי התרחב ונוסף לכישורים בקשרי תקשורת, החל להכיל גם טווח רחב של ידע תקשורתי, כולל ייעוץ אסטרטגי.

אולם, התפתחות זו לא הייתה מובנת מאליה, והיועצים אינם תמיד מוערכים או בעלי ביטחון כשם שהיו. הבנת התופעה עשויה להקל עלינו לנהל בצורה טובה יותר את האתגרים הבאים.

לשינוי התפיסתי הזה שלושה גודמים, והראשון הוא ההתרחבות המשמעותית של מספר יועצי התקשורת הפועלים בשוק בבריטניה.

ב-1985, הביקוש לשירותי יח"צ היה מוגבל, ולפיכך גם מספר היועצים, אשר רבים מהם הגיעו לתחום מעבודה קודמת כעיתונאים או מזכירים. המחסור במומחים בעלי הכשרה הסתיים ב-1987 כאשר נוסד הקורס האקדמי הראשון בסטרלינג. לאחר מכן גדל הביקוש לרמות שונות של השכלה אקדמאית בתחום וכיום שירות הייעוץ האקדמיים לקריירה מציע למעלה מ-230 קורסי תעודה או תואר המכילים "יחסי ציבור" כמרכיב. צמחה גם ההכשרה המעשית, כאשר הארגונים המקצועיים, המדיה ויועצים לשעבר מציעים מגוון רחב של סמינרים.

לפי השבועון PR Week, בשנת 2007 פעלו 7990 עובדים בחברות ייעוץ, גידול של פי ארבעה מ-1942 עובדים בתחום לפני 25 שנה.

אולם, מרבית היועצים כיום אינם עובדים בחברות ייעוץ. לפי מחקר בשם "המשמעות הכלכלית של יחסי ציבור" שנערך על-ידי המכון ליחסי ציבור בשנת 2005, 82% מיועצי היח"צ בבריטניה היו עובדים פנים-ארגוניים.

לא די בכך שקיים היצע רחב יותר של יועצי יח"צ, אלא שרובם עובדים מחוץ לתחום של ייעוץ. ה"מומחיות והידע" הגדולים יותר שהיו לחברות ייעוץ אינו עוד שלהן בלבד, אלא מחולק בין ארגונים מכל הסוגים. בהינתן מספר האנשים להם יש הכשרה לעסוק ביחסי ציבור, ניתן לטעון שהתחום רווי.

הגורם השני שאילץ את חברות הייעוץ להתפתח הוא מגוון השירותים שקיים כיום כדי לנטר, לפרש ולנהל את יחסי התקשורת של הלקוח.

כיום קיימים ספקים המציעים שירותי כתיבה ועריכה, הפצת הודעות לעיתונות, בחירת מדיה אוטומטית, ניטור והערכה, ניתוח ותכנון. קיימים אמצעים לשידור באינטרנט, שירותי ייעוץ לשידורים וגישה ל"ספריות" של מדיה חברתית, יחד עם אמצעים דיגיטליים המאפשרים לשפר את החשיפה לרשת. מבין מגוון השירותים קיים גם חקר שווקים, רישום אירועים לפי מגזר ולוח זמנים, מאתרי מיקום, קידום מכירות, וביצוע.

ייעול התהליכים הזה אומץ על-ידי הכלל, כך שהציפיות מרמת משאבים מסוימת עולות באופן מתמיד. למעשה, חברות היח"צ מתחרות ביניהן כדי למכור קמפיינים במחירים זולים יותר.

הרצון לכמת ולהעריך את מידת ההצלחה לא רק שהביא שקיפות לקמפיינים, אלא אף הסיר את הלוט מאחורי המסתורין של "אמנות היח"צ". חברות יח"צ משתמשות בכישורים ובמדדים הנראים לכל והניתנים לביקורת.

הגורם האחרון בהתפתחות הוא ההשפעה של מומחי הרכש על הרווחיות של הייעוץ. כתוצאה מהחלת עקרונות רכש על קמפיינים של יחסי ציבור, מדדי ההצלחה החלו להתמקד בפרמטרים קלים לניתוח, כגון מידת הכיסוי, מספר שיחות הטלפון, או היעדים שהושגו. כאשר מסתכלים על אלה באופן עצמאי, הם נוטים לשקף את תהליך הקמפיין, ולא את השפעתו על יעדי הארגון. ההתמקדות הזו באמצעים הטקטיים וחוסר היכולת לראות את התמונה הכוללת סייעה בהפיכת קשרי התקשורת למסחריים ובכך אילצה את הורדת המחירים שלהם.

אם עבודת המדיה של חברות ייעוץ אינה עוד רווחית, ומוצריה אינם זוכים להערכה כבעבר, כיצד ממשיכות חברות הייעוץ לספק שירותים איכותיים?

קיימות מספר דרכים, הכוללת מעבר מ"מומחה עריכה" ל"מומחה תוכן" עבור כל בעלי העניין ובכל המדיה, בייחוד במדיה החווייתית והחברתית. אלה כישורים המוצעים גם על-ידי חברות ייעוץ אחרות, וביניהן ייעוץ פרסום וייעוץ דיגיטלי, כך שיועצי היח"צ חייבים להתמודד עם מערך חדש של כישורים וכלי ניתוח.

אולם, כדי שיועצי יח"צ יוכלו לפתור בעיות בתקשורת עסקית, הם יצטרכו להרכיב צוותים בעלי רקע שבעבר נתפס כמחוץ לתחום הליבה של החברה. כלומר, לא רק שעל יועצי היח"צ להתחרות בתחומים אחרים בשיווק, עליהם להיות מסוגלים להישען על טווח רחב יותר של מומחיות מתוך הארגון שלהם עצמו.

לצורך זה, על החברות למשוך את האנשים המוכשרים ביותר לא רק מתחומי יחסי הציבור ושירותי השיווק, אלא גם מטווח הולך וגדל של תחומים חיצוניים.

יחד עם הצורך לנהל ולהוציא לפועל קשרי תקשורת, קיים צורך לספק אמצעי הערכה הממחישים את השפעתה של חברת הייעוץ על יעדי החברה. מדידה תקנית של שירותי תקשורת הפכה לא רלוונטית עבור עסקים רבים.

לבסוף, עם הפיכתם של ארגונים לנגישים ושקופים יותר, הגנה על מותגים ועל מוניטין הופכת חשובה מאי פעם. האחרונים הם קריטיים ולהם השפעה מכרעת על ערך והצלחה עתידי. הייעוץ האסטרטגי המסופק על-ידי יועצי יח"צ הוא כלי חשוב בהגנה זו. זהו תחום בעל צמיחה פוטנציאלית אדירה, אך לעיתים קרובות הוא לא ממותג, לא מדיד, ולפיכך - נלקח מידיהם של היועצים.

הגיע הזמן שיועצי יח"צ יגדירו מחדש את כישוריהם ויפסיקו להתמקד בתחומים בהם הערך הנתפס ולפיכך הרווחיות הם נמוכים. עלינו להיות בטוחים באשר לאיכות והערך של הייעוץ האסטרטגי אותו אנו מספקים. עלינו להתחיל למתג אותו ולגבות עבורו.

ג'יין האוורד
יו"ר, Mandate Communications
23 ספטמבר 2009

 

 


מאמרים וטיפים ביחסי ציבור

טיפול במשבר אינו תפקידו של הדובר

חלק מדוברי עמותות והמגזר השלישי שהתכנסה היום בירושלים בנושא "דילמת הדובר באירועי משבר", לא אהבו את דבריי כי טיפול במשבר רחב הרבה יותר מכתפיו ומתפקידו של הדובר.
 

לחצו לכל המאמרים וטיפים בנושא יחסי ציבור
 

         
                
יחסי ציבור
יחסי ציבור דרושים
יחסי ציבור באינטרנט
יחסי ציבור ודוברות
יחסי ציבור אמנים
יחסי ציבור מוזיקה

יחסי ציבור לעסקים קטנים
יחסי ציבור לעורכי דין
יחסי ציבור אופנה
יחסי ציבור לימודים

 
משרד יחסי ציבור
משרד יחסי ציבור רני רהב
משרד יחסי ציבור בחיפה
משרד יחסי ציבור באר שבע
משרד יחסי ציבור ירושלים
משרד יחסי ציבור דרושים
משרד יחסי ציבור אופנה

משרד יחסי ציבור תל אביב

 
משרדי יחסי ציבור
משרדי יחסי ציבור דרושים
משרדי יחסי ציבור בירושלים
משרדי יחסי ציבור מובילים
משרדי יחסי ציבור בחיפה
משרדי יחסי ציבור בדרום
משרדי יחסי ציבור בתל אביב

 
יח"צ
יחצנית
יח"צ אופנה
יח"צ דרושים
יח"צ אמנים

דובר
דוברות
דוברות ויחסי ציבור
ייעוץ תקשורתי

 
 
 
מפת האתר        
בניית אתר נטו מדיה