תרגם את האתר 
 
 
 
 







   טקס האריה השואג 2013 




 



תחרות האריה השואג
 
 




           iPhone Supported
דף הבית >> מאמרים >> פרסום לא תמים – כוחה של התקשורת
 

ד"ר יחיאל שבי, דובר משרד התקשורת וחבר הנהלת איגוד יועצי התקשורת ויחסי הצבור בישראל

כאשר אנו בוחנים את כוחה של התקשורת, בקידום אישיות או אידיאולוגיה, כדאי שנהיה מודעים לדברים הבאים.

על פי אסכולת "קביעת סדר היום", התקשורת אמנם לא קובעת לציבור כיצד לחשוב, ולא למי להצביע בבחירות, היא גם לא קובעת לפוליטיקאים ולמובילי דעת הקהל במה להתמקד, אך התקשורת כן  קובעת לציבור על מה לחשוב.

למעשה, ניתן לומר שאמצעי התקשורת קובעים את הסוג ואת אופי המידע שיגיע לציבור, ולפיכך, הם משפיעים על התהליכים הקוגניטיביים או תהליכי עיבוד המידע. הם עושים זאת באמצעות: בחירה של נושאים מסוימים והתעלמות מנושאים אחרים, הבלטה של נושאים מסוימים, ומיון הנושאים לקטגוריות שונות ומתן דגשים לפרטים מסוימים באירוע.

בשני העשורים האחרונים: הגבולות בין אמצעי תקשורת ההמונים לבין אמצעי הטלקומוניקציה החלו להיטשטש. תאגידים שהתמחו בעבר בתקשורת המונים, חדרו לתחום הטלקומוניקציה. לצד זאת, קיימות שתי תופעות: האחת, ריבוי ערוצי התקשורת וצמיחה מתמדת שלהם כל הזמן. השנייה, ריכוזיות מצד הבעלות על אמצעי התקשורת, תוך שליטה של תאגידי ענק בערוצי התקשורת המרכזיים.

מאחר שהיום אנו נמצאים בעידן שבו קיימת ריכוזיות בתקשורת, הרי שזו עלולה לצמצם את מבחר ערוצי ההתקשרות ולפגוע בתוכן המוצע לציבור הרחב. צמצום המבחר נובע מהעובדה שפחות בעלים שווה ליותר הומוגניות בתכנים. בנוסף, הפגיעה בתוכן נובעת, בין היתר, מהמצב בו בעת ריכוזיות גבוהה, עסקים גדולים בולעים עסקים קטנים, וכפועל יוצא מכך, העסקים בתאגיד רואים עצמם מחויבים לאינטרסים הכלכליים של התאגיד יותר מאשר לצרכנים ("מחויבות לתאגיד"). יתר על כן, ריכוזיות יתר יכולה ליצור מצב בו אדם העומד בראש תאגיד תקשורת יכול לנצל את הכוח התקשורתי שלו כדי להתקדם פוליטית.

מכאן תובן העוצמה של התקשורת שעל פי תיאוריית "המיסגור": בחירה בזוויות ראיה אחת ולא באחרת, היא בחירה במסגרת מסוימת, שדרכה מתצפת העיתונאי או מדווח על מראה עיניו. חשוב לזכור שכל סיפור, אירוע או נושא מורכב מאין ספור פרטים, שכתב מקצועי אינו יכול להציג את כולם. וכן שלכול סיפור אין זווית ראייה, אפשרות מיון, ניתוח או דגש אחד ברור. זהו סוד כוחו של העיתונאי, הכתב או הפרשן, אך זהו גם כוחו של היחצ"ן או הדובר. אלה יכולים להשתמש במידע לטובת קידום האינטרס הארגוני.

הבולטות השונה הניתנת לנושא בתקשורת היא זו המדרגת את חשיבותו. אמצעי התקשורת לא רק קובעים את סדר היום אלא גם מדרגים את מידת חשיבות הנושאים שעל סדר היום. ככל שנושא מסוים מקבל בולטות בתקשורת, כך הוא מהווה מרכיב מרכזי בתהליך גיבוש דעת הקהל על המדיניות הציבורית.

אז כאשר אנו מגלים כי נושא או אישיות מקבלים בולטות תקשורתית, כדאי שנחפש את הסיבה האמיתית...

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...


מאמרים וטיפים ביחסי ציבור

טיפול במשבר אינו תפקידו של הדובר

חלק מדוברי עמותות והמגזר השלישי שהתכנסה היום בירושלים בנושא "דילמת הדובר באירועי משבר", לא אהבו את דבריי כי טיפול במשבר רחב הרבה יותר מכתפיו ומתפקידו של הדובר.
 

לחצו לכל המאמרים וטיפים בנושא יחסי ציבור
 

         
                
יחסי ציבור
יחסי ציבור דרושים
יחסי ציבור באינטרנט
יחסי ציבור ודוברות
יחסי ציבור אמנים
יחסי ציבור מוזיקה

יחסי ציבור לעסקים קטנים
יחסי ציבור לעורכי דין
יחסי ציבור אופנה
יחסי ציבור לימודים

 
משרד יחסי ציבור
משרד יחסי ציבור רני רהב
משרד יחסי ציבור בחיפה
משרד יחסי ציבור באר שבע
משרד יחסי ציבור ירושלים
משרד יחסי ציבור דרושים
משרד יחסי ציבור אופנה

משרד יחסי ציבור תל אביב

 
משרדי יחסי ציבור
משרדי יחסי ציבור דרושים
משרדי יחסי ציבור בירושלים
משרדי יחסי ציבור מובילים
משרדי יחסי ציבור בחיפה

לאכול בריא זה קל
משרדי יחסי ציבור בדרום
משרדי יחסי ציבור בתל אביב

 
יח"צ
יחצנית
יח"צ אופנה
יח"צ דרושים
יח"צ אמנים

דובר
דוברות
דוברות ויחסי ציבור
ייעוץ תקשורתי

 
 
 
מפת האתר        
בניית אתר נטו מדיה