תרגם את האתר 
 
 
 
 







   טקס האריה השואג 2013 




 



תחרות האריה השואג
 
 




           iPhone Supported
דף הבית >> מאמרים >> פוטו-אופ או פוטו-פלופ?
 
ד"ר ברוך לשם ופרופ' חיליק לימור
 
 
"תמונה אחת שווה אלף מילים", היא קלישאה ידועה שכל תלמיד תקשורת משנן אותה כבר משנת הלימודים הראשונה. גם אנשי יחסי הציבור מודעים היטב לכך שעינו של הקורא בעיתון נמשכת בראש וראשונה לתצלומים, ורק לאחר מכן לטקסט המלווה אותן, ולכן הם משתדלים להחדיר לעיתונות תצלומים של המוצרים ושל הלקוחות שלהם.

המרצים האמריקנים ליחסי ציבור דאג ניוסום ובוב קארל קובעים: "תצלומים הם מן המכשירים היעילים ביותר של יחסי הציבור. הם צריכים לספר סיפור כדי שכדאי יהיה להשתמש בהם והם חייבים לעניין את הצופים בהם. לעיתים, תמונה בודדת והכיתוב הנלווה אליה שווה ערך לתמונה אמנותית שיכולה למשוך את תשומת הלב של הקורא לאותו עמוד".[1] ואילו החוקרים האמריקנים דניס ווילקוקס וגלן קמרון מדגישים כי "צירוף תצלומים להודעות לעיתונות מסייע להציג את הסיפור בדרך מעניינת יותר".[2]   

יועצי התקשורת של פוליטיקאים משקיעים מאמצים רבים כדי להחדיר תצלומים של לקוחותיהם לאמצעי התקשורת. הטכניקה המוכרת ביותר היא של ארגון סיורים בשטח של שרים וחברי כנסת שבמהלכם הם נפגשים עם אנשים שונים. כדי לייצר "סיפור מעניין" מותאמות היציאות לשטח לסדר היום התקשורתי. למשל, אם מתפרסם מידע על גידול באבטלה יבקר שר העבודה והרווחה  בלשכת עבודה ויסביר לאנשים המגיעים לשם, כיצד הוא מתמודד עם הבעיה. מצד שני, חברי כנסת מן האופוזיציה יצטרפו להפגנה של פועלים מפוטרים ויצטלמו אותם כאות הזדהות עם סבלם ומאבקם.

אבל, לא כל תצלום שמתפרסם באמצעי התקשורת הוא הצלחה. לפעמים, הוא משיג בדיוק את האפקט ההפוך.

אחת הדוגמאות הידועות ליציאה מצולמת לשטח שנהפכה לכישלון תקשורתי היתה ביקורו של שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, בבית תמחוי בירושלים. אולמרט התייצב בתור לחלוקת מנות האוכל, ואז התיישב ליד חסר בית ואכל כמוהו מהצלחת שלפניו אורז, אפונה ושניצל. לעיתונאים שהיו במקום הסביר את מטרת הביקור: "אני פה כדי לראות את הדברים בגובה העיניים וכדי לצמצם את פעילות המקומות האלה"[3].

הביקור עורר תגובות שליליות ובתקשורת אף ראו אור ביטויים כמו "צעד פאתטי", "מפגן ראווה", "בתי תמחוי אינם מעבדת ניסויים" ו"לעניים נמאס ממפגני הזדהות מזויפים".

אחת הסיבות לביקורת היתה הפער בין הדימוי הנהנתני של אולמרט, שנהג ללבוש חליפות מהודרות, לעשן סיגרים יקרים ולאכול במסעדות יוקרה, לבין הדלות המשוועת שבית התמחוי מקרין. הפער הזה בלט במיוחד שאולמרט הגיע לביקור כשהוא חנוט בחליפה ובעניבה וההבדל בין לבושו לבין בגדיו של חסר הבית זעק לעיני כל. לו היה אולמרט מגיע למקום כשהוא לבוש בפשטות, אפשר שהמסר השלילי שהביקור הזה הניב לא היה כה צורמני.
העידן המודרני, שבו מככבות הרשתות החברתיות, מאפשר עתה לפוליטיקאים לייצר תצלומים באופן עצמאי ולהפיצם לקהלי היעד שלהם בלי להיזקק לשירותי התיווך של העיתונאים. דפי הפייסבוק של הפוליטיקאים, המלאים בתצלומיהם, הם ההוכחה הבולטת לכך. התצלומים הללו נועדו להציג את הפוליטיקאים באור מחמיא. הם מצטלמים בעת פעילות ספורטיבית, בחיק המשפחה ובעת מפגשים עם ציבור אוהד.

גם חברת הכנסת, איילת שקד ("הבית היהודי"), החליטה לשחק במגרש הזה. בראש השנה היא יצאה לטייל בטבע עם גיסתה, ואת התצלום המשותף שלהן, ליד נחל, שיבצה בעמוד הפייסבוק שלה. כדי להגביר את העניין בתצלום היא ערכה מעין חידון בקרב הגולשים בעמוד שלה ושאלה אותם: "מי מנחש איפה זה?".

בהמשך, פורסמה תשובתו של אחד הגולשים שזיהה את האתר כנחל עמוד. "מקום מקסים, מתאים למשפחות, עם מים יחסית לעונה", הוסיפה חברת הכנסת וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה.

מטרתה של הפוליטיקאית הייתה להציג את עצמה כמחוברת לטבע ולנופי הארץ. זו הייתה גם הזדמנות נוספת לחשוף ברבים את דמותה המצודדת, כשהיא לבושה במכנסיים קצרים ובחולצת טי.

אולם, אבוי, דף הפייסבוק שלה התמלא דווקא בתגובות שליליות.  

היו שציינו כי נחל עמוד נמצא במקום מרוחק שאפשר להגיע אליו רק באמצעות רכב פרטי. כתב אחד הגולשים: "אני חייל שרק עכשיו השתחרר, והייתי תקוע רוב החג בבית, בגלל שאין לי רכב פרטי, ואת טיילת, ויפה לך. אבל, תזכירי לי, למה הצבעת נגד החוק לתחבורה ציבורית בשבת?". אחרים תהו כיצד חברת הכנסת, שהיא נציגה של מפלגה דתית, אינה מכבדת את רגשות הבוחרים בה ונוסעת לטייל ביום חג שלציבור הדתי אסור לנסוע בו?

הטעות הזו של איילת שקד תידחק, יש להניח, לשולי ההיסטוריה. אך הלקח צריך להילמד על-ידי כל פוליטיקאי ועל-ידי כל יועץ תקשורת הניצב לימינו.

ואם צריך עוד דוגמאות לכך שתצלום יכול לפגוע, הנה שתי תזכורות מן הפוליטיקה האמריקאית. כאשר התמודד ג'ורג' בוש (האבא) לנשיאות בארה"ב בשנת 1988, מטעם המפלגה הרפובליקנית, הוא ביקש להדגיש ולמחיש לציבור את עמדותיו השמרניות והפטריוטיות. הוא ערך ביקור במפעל דגלים בניו-ג'רזי והתייצב לפני המצלמות של אמצעי התקשורת כשהוא עטוף בדגל האמריקאי. התצלום פורסם בעיתונות - והתגובות הלגלגניות בתקשורת לא אחרו לבוא. כולם ידעו להזכיר כי בימי לימודיו של כסטודנט באוניברסיטות ייל הוא היה מוכר דווקא בגלל דעותיו הליברליות.
 



חברת הכנסת שקד וגיסתה בנחל עמוד – מתוך עמוד הפייסבוק שלה
 
 
למזלו של בוש גם יריבו למרוץ לנשיאות, מועמד המפלגה הדמוקרטית מייקל דוקאקיס, הופיע גם הוא בתצלום מביך. דוקאקיס הצהיר כי יפעל לקיצוץ הוצאות הביטחון והוא הותקף על-ידי הרפובליקנים והואשם בהפקרת ביטחונה של ארה"ב. בתגובה, הצטלם המועמד הדמוקרטי כשראשו מציץ מתוך צריח של טנק. התקשורת הכתירה אותו, בעקבות הפוטו-אופ הזה, בכינוי המלגלג "הסנאי המעופף".

יש פתגם ותיק ומוכר שהחיים והמוות הם בידי הלשון. גם תצלום יכול להזיק באותה מידה. כי פוטו-אופ יכול לעתים גם להיות פוטו-פלופ.

(פורסם ב-14.11.2014).


הערות:
 
[1] Newsom, D. and B. Carrell (2001). Public Relations writing (6th ed). Belmont, CA:  Wadsworth. p. 208.
[2] Wilcox, D. and G. Cameron (2006). Public Relations: Strategies and Tactics (8th ed). Boston: Pearson. p. 383.
[3] סופר, רוני, "אולמרט סעד בבית תמחוי: התגובות: פאתטי ומתנשא", Ynet, 25.12.05. נדלה ב-16 באוקטובר, 2014 מ:  http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3189898,00.html
 
 
(*) - הכותבים הם ממחברי הספר "יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה" (2014), שיצא לאור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.



 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...


מאמרים וטיפים ביחסי ציבור

טיפול במשבר אינו תפקידו של הדובר

חלק מדוברי עמותות והמגזר השלישי שהתכנסה היום בירושלים בנושא "דילמת הדובר באירועי משבר", לא אהבו את דבריי כי טיפול במשבר רחב הרבה יותר מכתפיו ומתפקידו של הדובר.
 

לחצו לכל המאמרים וטיפים בנושא יחסי ציבור
 

         
                
יחסי ציבור
יחסי ציבור דרושים
יחסי ציבור באינטרנט
יחסי ציבור ודוברות
יחסי ציבור אמנים
יחסי ציבור מוזיקה

יחסי ציבור לעסקים קטנים
יחסי ציבור לעורכי דין
יחסי ציבור אופנה
יחסי ציבור לימודים

 
משרד יחסי ציבור
משרד יחסי ציבור רני רהב
משרד יחסי ציבור בחיפה
משרד יחסי ציבור באר שבע
משרד יחסי ציבור ירושלים
משרד יחסי ציבור דרושים
משרד יחסי ציבור אופנה

משרד יחסי ציבור תל אביב

 
משרדי יחסי ציבור
משרדי יחסי ציבור דרושים
משרדי יחסי ציבור בירושלים
משרדי יחסי ציבור מובילים
משרדי יחסי ציבור בחיפה

לאכול בריא זה קל
משרדי יחסי ציבור בדרום
משרדי יחסי ציבור בתל אביב

 
יח"צ
יחצנית
יח"צ אופנה
יח"צ דרושים
יח"צ אמנים

דובר
דוברות
דוברות ויחסי ציבור
ייעוץ תקשורתי

 
 
 
מפת האתר        
בניית אתר נטו מדיה