תרגם את האתר 
 
 
 
 







   טקס האריה השואג 2013 




 



תחרות האריה השואג
 
 




           iPhone Supported
דף הבית >> מאמרים >> יחסי ציבור לשלדים בארון
 
מאת: פרופ' יחיאל לימור וד"ר ברוך לשם

יועץ התקשורת האמריקאי הידוע רוברט דילנשניידר המליץ בזמנו לאנשי ציבור או לפוליטיקאים המועמדים לתפקידים בכירים לבדוק, קודם לכן, אם יש להם שלדים בארון. מרגע שאדם מתחיל במרוץ לתפקיד שיש בו עניין ציבורי מתחילה ההתעניינות התקשורתית. כגובה המשרה, כך עומק הנבירה.

הדוגמה הישראלית המפורסמת ביותר היא זו של אשר ידלין. בשנות ה-70 היה ידלין יו"ר קופת חולים ומבכירי מפלגת העבודה וראש הממשלה ושר האוצר החליטו למנותו כנגיד בנק ישראל. קצין משטרה מהיחידה הארצית לחקירות הונאה היה בדרכו למשרד, כאשר שמע בחדשות קול ישראל את הידיעה על המינוי הצפוי. הוא נזכר כי במאגר המודיעין הגולמי של היחידה הייתה ידיעה שייחסה לידלין קבלת שוחד.  הידיעה לא טופלה משום שהיתה היולית בלבד, ועל כן לא היה בה בסיס לפתיחת חקירה. העובדה שהמדובר במועמד לתפקיד הנגיד העניקה למידע הזה עדיפות גבוהה, שהובילה בסופו של דבר לפתיחת חקירה, ולאחר מכן להגשת כתב אישום נגד ידלין ולהרשעתו בדין.

חלפו ארבעים שנה, ומן הרגע שבו פורסם שמו של המועמד לתפקיד הנגיד באמצעי התקשורת – שוב החלו השלדים לצאת מהארון. איש בתקשורת לא התעניין בפרופ' פרנקל או בפרופ' ליידרמן קודם לכן, למרות שהם מכהנים בתפקידים חשובים במערכת הבנקאות בישראל ובעולם. הכהונה הרמה של נגיד בנק ישראל הפכה אותם למוקד חדשותי. העיסוק הנמרץ של אמצעי התקשורת בשמועות ובמידע על אודותיהם גרם להם נזק ופגע בשמם.

האם השניים יכלו למנוע את הנזק שנגרם להם? כן, אבל בתנאי שהיו מאמצים את הצעתו של דילנשניידר, שיש להיערך מראשו כיאות לקראת החשיפה התקשורתית הצפויה. והיערכות נכונה פירושה, בראש ובראשונה, שכירת שירותיו של יועץ תקשורת בכיר, ורצוי כזה המתמחה בניהול משברים. הדו-שיח בין המועמד לבין יועץ התקשורת צריך להיעשות לפני שדבר המינוי יתפרסם ברבים. היועץ צריך לתפקד כמו פרקליט, או רופא, הבוחן את המועמד ומציב בפניו, בצורה הגלויה ביותר, את תמונת הסיכויים והסיכונים ביציאתו לחשיפה תקשורתית. זו מעין בדיקת רנטגן תקשורתית. ואת המלאכה הזו אי אפשר להותיר בידי אסטרולוגים או בידי כאלה שזכו בכינוי העממי "הרנטגן".

אם בדיקת הרנטגן התקשורתית תגלה חשש למשבר תקשורתי – כיצד נערכים לקראתו? התשובה על שאלה זו דומה, במידה רבה, לתשובה שנותנים ארגונים וגופים שונים המתמודדים בקביעות עם מצבים בלתי צפויים, או עם אפשרות למצבים כאלו. "השגרת הבלתי צפוי", כלשונה של חוקרת התקשורת גיי טוכמן, מאפיינת לא רק את עבודת אמצעי התקשורת, אלא בראש ובראשונה את הצבא וכן את שירותי החירום האזרחיים כמו חדרי מיון בבתי-חולים, מגן-דוד-אדום או שירותי כיבוי אש.

למרות שמשברים הם תמיד בלתי צפויים, בעיקר בצורה ובעיתוי שבו הם פורצים, הם, בעצם, לא כל כך בלתי צפויים. מחקר שנערך על-ידי המכון האמריקני לניהול משברים העלה שרק 14% מהמשברים בגופים עסקיים וכלכליים היו בלתי צפויים, בעוד ברוב המקרים (86%) היה הארגון מודע לאפשרות של שיבוש עסקי זמן רב לפני שהציבור גילה זאת. המחקר העלה גם כי ב-78% מהמקרים נבעו המשברים מניהול לקוי.

הכלל החל על היערכות למשבר של ארגון, צריך לחול גם על היערכות של אדם המיועד למשרה בכירה. איש יחסי הציבור צריך לסקור, יחד עם הלקוח שלו, את כל הפרטים בעברו העלולים לצוץ ולצוף באמצעי התקשורת. המומחיות של היחצן תאפשר לו להעריך את מידת העוצמה של הפרסומים נגדו ואת הסיכונים העלולים לצוץ בעקבות כך לתדמיתו של המועמד וליכולתו לקבל את התפקיד שאליו הוא מיועד.

הכנת "תכנית מגירה" היא הפעולה הבסיסית הראשונה בהתכוננות למצב של משבר. ראוי שכל ארגון – וכל מי שמבקש להתמודד על תפקיד ציבורי - יפתח סדרה של תרחישים של מצבי משבר ו/או של מצבי חירום שונים ולהכין לכל אחד מהם תכנית פעולה, שתהווה חלק מ"תכנית מגרה". זו צריכה לכלול בין השאר:

1. דפי הערכה ואומדן של סיכונים ואיומים הנובעים ממשבר, ובמיוחד בהיבטים הנוגעים לדעת הקהל ולתדמית הארגון. כן יש לכלול כל מידע רלוונטי על משברים מסוגים שונים שאתם התמודדו ארגונים דומים.
2. מתווה לאסטרטגיה תקשורתית, שהיא חלק מהמדיניות הכוללת של הארגון.
3. רשימת מסרים עיקריים, תואמים לתרחישים שונים. המסרים צריכים להיות מובנים וברורים ולהיות בהלימה עם המדיניות המוצהרת של הארגון.
 
לו הייתה לנגיד המיועד, יעקב פרנקל, תכנית מגרה היה ברור לו כי חייבים לדווח על פרשת הונג-קונג בצורה המלאה, המדויקת והשקופה ביותר. מידע לא שלם, וכל שכן לא מדויק, עלול לגרום נזק בלתי הפיך. הפרטים בפרשת ביטול מינויו של ליאו ליידרמן פחות ברורים. בשני המקרים אכלו המועמדים את הדג המסריח וגם גורשו מן העיר.
(פורסם באוגוסט 2013)
 
פרופ' לימור וד"ר לשם הם ממחברי הספר "יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה", העומד לצאת בחודש ספטמבר 2013 הקרוב לאור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה



 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...


מאמרים וטיפים ביחסי ציבור

טיפול במשבר אינו תפקידו של הדובר

חלק מדוברי עמותות והמגזר השלישי שהתכנסה היום בירושלים בנושא "דילמת הדובר באירועי משבר", לא אהבו את דבריי כי טיפול במשבר רחב הרבה יותר מכתפיו ומתפקידו של הדובר.
 

לחצו לכל המאמרים וטיפים בנושא יחסי ציבור
 

         
                
יחסי ציבור
יחסי ציבור דרושים
יחסי ציבור באינטרנט
יחסי ציבור ודוברות
יחסי ציבור אמנים
יחסי ציבור מוזיקה

יחסי ציבור לעסקים קטנים
יחסי ציבור לעורכי דין
יחסי ציבור אופנה
יחסי ציבור לימודים

 
משרד יחסי ציבור
משרד יחסי ציבור רני רהב
משרד יחסי ציבור בחיפה
משרד יחסי ציבור באר שבע
משרד יחסי ציבור ירושלים
משרד יחסי ציבור דרושים
משרד יחסי ציבור אופנה

משרד יחסי ציבור תל אביב

 
משרדי יחסי ציבור
משרדי יחסי ציבור דרושים
משרדי יחסי ציבור בירושלים
משרדי יחסי ציבור מובילים
משרדי יחסי ציבור בחיפה

לאכול בריא זה קל
משרדי יחסי ציבור בדרום
משרדי יחסי ציבור בתל אביב

 
יח"צ
יחצנית
יח"צ אופנה
יח"צ דרושים
יח"צ אמנים

דובר
דוברות
דוברות ויחסי ציבור
ייעוץ תקשורתי

 
 
 
מפת האתר        
בניית אתר נטו מדיה