תרגם את האתר 
 
 
 
 







   טקס האריה השואג 2013 




 



תחרות האריה השואג
 
 




           iPhone Supported
דף הבית >> מאמרים >> יאיר לפיד והפייסבוק: פוליטיקה חדשה ותקשורת חדשה
 
מאת: ד"ר ברוך לשם ופרופ' יחיאל לימור

אל גור, סגן נשיא ארה"ב בשנים 1992-2000, התייחס בספרו "אמת מטרידה", שפורסם ב-2007, לשינוי שהאינטרנט הביא לדרכי הקשר של האזרחים עם המערכת הפוליטית: "למסר החד-סטרי (בין הנבחרים לבין הבוחרים) שהיה קיים בעבר, הייתה השפעה על עמדתם הבסיסית של האזרחים כלפי הדמוקרטיה". ובמילים פשוטות: מי שרק מקבל מסרים, ולא יכול להגיב עליהם – חש תסכול, ועלול לפתח תחושות עוינות כלפי הפוליטיקה והפוליטיקאים.

ואכן, הפוליטיקאים מיהרו לאמץ את השימוש באינטרנט, ולאחר מכן את הרשתות החברתיות, כחלק בלתי נפרד מארגז הכלים שבאמצעותם הם פונים אל הבוחרים. בבחירות לנשיאות בארה"ב, שנערכו בשנת 2008, נעשה שימוש רב באתרים החברתיים ובאתרי הווידאו. סרטוני הווידאו  של אובמה נצפו כ-90 מיליון פעמים במהלך השנתיים עד לבחירות, ואתר הרשת החברתית שלו גייס כשמונה מיליון  מתנדבים באמצעות הפייסבוק.

הדי ההצלחות של השימוש בתקשורת החדשה הגיעו עד מהרה לישראל. ביוני 2011 החלה קבוצה של פעילים בפייסבוק בישראל להחתים גולשים בקריאה לחרם על גבינת הקוטג' של חברת "תנובה". הנימוק: מחירו בארץ גבוה ב50% מן המחיר שאותו גובה תנובה בחו"ל תמורת אותו מוצר. למעלה ממאה אלף אנשים חתמו על הקריאה לחרם ו"תנובה" נכנעה והודיעה על הוזלה במחירו. "פרשת הקוטג'" העצימה את התחושות בדבר חשיבותה של התקשורת החדשה בכלל ושל רשתות חברתיות בפרט.

במהלך הבחירות לכנסת ה-19,  שהתקיימו בראשית 2013, אימצו פוליטיקאים רבים את הרשתות החברתיות ככלי-עבודה וכערוץ תקשורת. אחד מהם היה יאיר לפיד, שהקים את מפלגת "יש עתיד". הרעיון כי עדיף לנהל עם הציבור דיאלוג במקום מונולוג, שאפיין את התעמולה עד אז, נראה טבעי ועדיף, בבחינת הפוליטיקה החדשה משתמשת בתקשורת החדשה.

מה שהפתיע הייתה החלטתו של לפיד להמשיך ולהשתמש בפייסבוק כמכשיר לקשר עם הציבור גם לאחר שנכנס לתפקידו כשר האוצר. יתרה מזאת, לאחר כניסתו למשרד האוצר הוא כמעט נמנע לחלוטין מראיונות לאמצעי התקשורת "הישנים".   

האם לפיד צדק בהתנהלות התקשורתית הזו, המבוססת על התמקדות בערוץ קשר יחיד? – התשובה שלילית. הקו הפתוח שקיים לפיד עם הציבור עד ליום הבחירות, לא חייב היה להיחסם לאחריהן. דו-השיח ברשת הפייסבוק, שאותו ניהל עם הגולשים בשבתו על כסא שר האוצר, היה תופעה מרעננת בנוף הפוליטי שלנו. הבעיה של לפיד הייתה החלטתו להתנער כמעט כליל מן "התקשורת הישנה".

דווקא מקרה "חרם הקוטג'", שאותו נוהגים להביא כהוכחה לכוחה של התקשורת החדשה, הוא זה שמלמד על כך שהתקשורת הישנה לא מתה, וכי יש לה עדיין כוח וחשיבות. חוקר התקשורת הישראלי, ד"ר דוד לוין, שבדק את נושא חרם הקוטג', כתב במאמר שפורסם בכתב העת "קשר": "מוחים יכולים לגייס תמיכה דרך הרשת, אך המעבר מתמיכה לפעולה ולהשפעה, נמצא בידי המדיה הוותיקה. מחאות שהן בעלות רעיון מקורי ומופיעות בתזמון מתאים, שיש להן סיכוי להצלחה ושאופיין חופף ערכים תקשורתיים, יכולות למשוך תשומת ליבה של המדיה הוותיקה ומשם להניע את דעת הקהל". ואכן, כל זמן שאמצעי התקשורת "הישנים" גילו עניין במחאה היא הייתה אפקטיבית. כאשר יוזמי חרם הקוטג' ניסו להמשיך בדרך זו לגבי מוצרים אחרים, הם נכשלו משום שלא זכו לסיקור בתקשורת "הישנה".

גם בתחום הפוליטי המצב דומה. מה שקורה בשיח הרשת החברתית, זוכה לעניין ציבורי רק כאשר התקשורת מחליטה לסקר אותו. הפוסטים של לפיד בדף הפייסבוק שלו זכו להבלטה רבה משום שהעיתונות המודפסת, הרדיו והטלוויזיה דיווחו עליהם. ההחלטות על הגזרות הכלכליות עוררו סערה ציבורית, וחצי הביקורת החלו מופנים כלפי שר האוצר. גם אמצעי התקשורת "הישנים" צלפו בו וטענו שהוא מעדיף להמשיך להתכתב בפייסבוק כדי להתחמק משאלות ישירות ונוקבות של עיתונאים. 

התוצאה: לפיד החליט להתראיין בטלוויזיה, ובערב אחד הופיע כמעט במקביל בשלוש הרשתות. הרושם שנוצר היה של שינוי באסטרטגיה בתקשורתית, שהיה מעין תגובת-בהלה לנוכח הביקורת הציבורית והפגיעה בדימויו הציבורי.  

החלטתו של לפיד להתמקד בפייסבוק כערוץ מרכזי ובלעדי של הקשר עם הציבור, תוך זניחת הערוצים "הישנים" והגדולים – טלוויזיה, עיתונות מודפסת ורדיו - הייתה מוטעית. התקשורת "הישנה" היא זו שעדיין קובעת את סדר היום התקשורתי של הפוליטיקאים ואת סדר היום הכללי של הציבור הרחב.

השימוש ברשתות חברתיות חשוב ומעיד על קדמה ועל רצון לשיח ישיר עם הציבור, אך הוא לא צריך לבוא במקום התקשורת הישנה. "התקשורת החדשה" חייבת אמנם להיות חלק מתמהיל השיווק של "הפוליטיקה החדשה", אך אסור להשתלט עליו.
 
(*) הכותבים הם ממחברי הספר "יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה" שייצא בקרוב לאור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...


מאמרים וטיפים ביחסי ציבור

טיפול במשבר אינו תפקידו של הדובר

חלק מדוברי עמותות והמגזר השלישי שהתכנסה היום בירושלים בנושא "דילמת הדובר באירועי משבר", לא אהבו את דבריי כי טיפול במשבר רחב הרבה יותר מכתפיו ומתפקידו של הדובר.
 

לחצו לכל המאמרים וטיפים בנושא יחסי ציבור
 

         
                
יחסי ציבור
יחסי ציבור דרושים
יחסי ציבור באינטרנט
יחסי ציבור ודוברות
יחסי ציבור אמנים
יחסי ציבור מוזיקה

יחסי ציבור לעסקים קטנים
יחסי ציבור לעורכי דין
יחסי ציבור אופנה
יחסי ציבור לימודים

 
משרד יחסי ציבור
משרד יחסי ציבור רני רהב
משרד יחסי ציבור בחיפה
משרד יחסי ציבור באר שבע
משרד יחסי ציבור ירושלים
משרד יחסי ציבור דרושים
משרד יחסי ציבור אופנה

משרד יחסי ציבור תל אביב

 
משרדי יחסי ציבור
משרדי יחסי ציבור דרושים
משרדי יחסי ציבור בירושלים
משרדי יחסי ציבור מובילים
משרדי יחסי ציבור בחיפה

לאכול בריא זה קל
משרדי יחסי ציבור בדרום
משרדי יחסי ציבור בתל אביב

 
יח"צ
יחצנית
יח"צ אופנה
יח"צ דרושים
יח"צ אמנים

דובר
דוברות
דוברות ויחסי ציבור
ייעוץ תקשורתי

 
 
 
מפת האתר        
בניית אתר נטו מדיה