תרגם את האתר 
 
 
 
 







   טקס האריה השואג 2013 




 



תחרות האריה השואג
 
 




           iPhone Supported
דף הבית >> מאמרים >> טיפים לקמפיינר פוליטי מתחיל (2): כיצד להכין את הלקוח שלך להופעה בטלוויזיה?
 
טיפים לקמפיינר פוליטי מתחיל (2):
כיצד להכין את הלקוח שלך להופעה בטלוויזיה?

פרופ' חיליק לימור וד"ר ברוך לשם


ההופעה בטלוויזיה היא משאת נפשו של כל פוליטיקאי. הופעה מוצלחת יכולה להפוך אותו לגיבור היום. כולם ייגשו אליו ברחוב כדי לברך אותו. הופעה רעה, לעומת זאת, עלולה לגרום לכך שאנשים יעברו לצד השני של הרחוב.
כל פוליטיקאי, וכמוהו יועץ התקשורת שלו, יודעים שנוכחות, או אי-נוכחות, על גבי המסך הקטן, עשויה להכריע את גורל הקמפיין הפוליטי. מה שמבדיל בין ההצלחה לבין כישלון היא הכנה נכונה. "ראיון בטלוויזיה, ללא הכנה, עלול להפוך לחוויה מחרידה", אומר חוקר התקשורת האמריקני, פרייזר סייטל, והוא מוסיף: "כדי להיות יעיל בטלוויזיה צריך להתכונן"[1].
כיצד מבטיחים אפוא הופעה מוצלחת בטלוויזיה? – הנה 11 טיפים בסיסיים:
 
טיפ מס' 1 – דקה זה (כמעט) נצח
יועץ התקשורת האמריקני, רוברט דילנשניידר, מדגיש כי "זמן טלוויזיה שונה מזמן 'אמתי'. דקה היא נצח"[2]. המשמעות היא שכל שנייה על המסך חשובה ויש להצלה ביעילות מרבית. כדי להצליח בכך יש להתנסח ב"שורות מחץ" (ובאנגלית: "sound bites"). מהי "שורת מחץ"? – זהו "ביטוי קצר וקליט שהוא חלק מהמסר וכולל בתוכו את עיקריו".[3]
מחקרים פוליטיים מלמדים שאורך "שורות המחץ" המובאות מפיהם של מועמדים לנשיאות בארצות-הברית עומד כיום על 24-16 שניות בלבד. יש הטוענים כי האורך הממוצע של  "שורות מחץ" של אישים אחריהם שדבריהם מובאים בשידורי חדשות בטלוויזיה אינו עולה עתה על עשר שניות בלבד![4]
המסקנה: למועמד שלך אין זמן. אתה חייב להכין לו מראש מסרים ברורים, חדים, שנונים וקליטים, ובעיקר – קצרים.
 
טיפ מס' 2 – צריך להתכונן לקראת "ההצגה"
הופעה בטלוויזיה היא "מיני-שואו". כל שחקן יודע שכדי להצליח בהופעה על הבמה – צריך להתכונן היטב ולערוך חזרות רבות.
 
להכנות להופעה בטלוויזיה יש היבט כפול. האחד, להתכונן לאפשרות שיוצגו בפני הלקוח שלך לא רק שאלות קלות ונעימות, אלא גם שאלות קשות ואפילו מביכות. "כדאי להשקיע זמן ולחשוב אפילו על שאלות 'משוגעות"", מדגיש יועץ התקשורת האמריקני דן קיני.[5] שאלות קשות ולא-צפויות יגרמו למרואיין מבוכה והצופים יחושו בכך, אך אם הוא יהיה מוכן להן – הוא עשוי להתמודד אתן ביתר הצלחה.
 
ההיבט השני הוא התרגול. את המסרים, כמו גם את התשובות על השאלות השונות, רצוי לתרגל שוב ושוב. התרגול היעיל ביותר הוא בשיטת הסימולציה, כאשר יועץ התקשורת (או עוזר אחר) מתפקד כמראיין. הסיסמה התלויה בבסיסים צבאיים רבים – "קשה באימונים, קל בקרב" – רלוונטית גם ליועצי תקשורת וללקוחותיהם.
 
 
טיפ מס' 3 – הקדימו להגיע לאולפן!
לא כל אחד – ובמיוחד לא פוליטיקאים מתחילים – כבר ביקר באולפן טלוויזיה ולמד להכיר אותו. מפיקי תכניות בטלוויזיה ממליצים למרואיין, בדרך כלל, להקדים ולבוא, לפחות מחצית השעה לפני מועד השידור או ההקלטה. זאת, לא רק כדי להשלים את מלאכת האיפור, אלא גם כדי להסתגל לאווירת האולפן, להכיר את מבנהו וגם את צוות ההפקה.
 
אם הלקוח שלך לא ממהר להגיע מוקדם לאולפן, ואומר כי "יהיה בסדר" – אל תוותר לו. מבחינתם של אנשי המקצוע, "להיות בסדר" פירושו גם להגיע מוקדם.


טיפ מס' 4 – תרגיע!
נינוחות היא אחד המרכיבים החיוניים של הופעה מוצלחת בטלוויזיה. רוגע ושקט נפשי מלמדים שהמרואיין הוא בעל ביטחון עצמי, תכונה שהציבור מבקש למצוא בכל פוליטיקאי. לכן, חשוב להרגיע ולהירגע לפני שנכנסים לאולפן.
יש, כמובן, בני אדם שהם רגועים מטבעם, או שהם מיטיבים להסתיר את רגשותיהם ולהפגין נינוחות, ויש אחרים הנזקקים להכנה מיוחדת. פרופ' ריקי טלג מאוניברסיטת פלורידה מבהיר כי "לכל אדם יש דרך משלו כיצד להירגע". השיטות להירגע הן רבות ומגוונות, וביניהן:  לשתות מים, לנשום נשימות ארוכות, לפהק או לצחוק. "ואפשר 'לשחרר' את הגרון גם על-ידי שתיית מים חמים עם פלח לימון"[6].
ויש דרך נוספת, שעליה ממליץ העיתונאי האמריקני רייאן דיוב: "זה אולי נשמע מטורף, אבל קראתי פעם שמדיטציה יכולה לשפר בצורה דרמטית את היכולת שלך להעביר מסר. לא האמנתי בכך עד שניסיתי זאת בעצמי – וזה עבד. וההבדל היה כה דרמטי עד שהטענתי אפליקציה מיוחדת בטאבלט שלי. 15-10 דקות לפני כל הופעה או ראיון אני מוצא מקום שקט, מחבר את האוזניות לטאבלט ומרגיע את מחשבתי".[7]
 
טיפ מס' 5 –  לשוחח, לא לנאום!
אולפן טלוויזיה הוא לא אולם הרצאות. גודלו של האולפן והמספר הגדול של בני אדם המצויים במקום עלולים לפעמים לבלבל את המרואיין וליצור אצלו את הרושם שהוא ניצב על הבמה ופונה לקהל גדול. התחושה הזו היא מתכון להופעה קטסטרופלית. הטלוויזיה היא ביסודה מדיום אינטימי. בני אדם יושבים בסלון ביתם, מטרים ספורים מן המסך הקטן, ומצפים שישוחחו עימם, כאילו המדובר בחוג בית.
המרואיין צריך ללמוד להתעלם מן ההמולה ומהקהל באולפן ולהתייחס להופעתו כאל מפגש אישי עם הצופים. מפגש שלא נואמים בו, אלא משוחחים "בגובה העיניים", כמו בחוג בית.
 
טיפ מס 6 – מה לעשות עם הידיים?
אולפן טלוויזיה איננו זירת אגרוף. קפיצת אגרופים, שימוש מופרז בתנועות ידיים או התפתלות בכסא, "עלולים להעביר את המסר הלא-נכון"[8], מזהירה היועצת האמריקנית מרשה פרידמן. במילים פשוטות: התנועות הללו עלולות ליצור בעיני הצופים את הרושם שהמרואיין הוא אדם אלים וקצר-רוח שאינו מתאים להיות מנהיג או דמות חינוכית.
 
אז מה לעשות עם הידיים? אולי לשלב אותן? "לא", מזהירה יועצת התקשורת האמריקנית דיאנה פיצ'וטה, שכן הדבר "עלול לשדר לצופה סגירות ומגננה". בכלל, היא מדגישה, תנועות גוף לא מבוקרות, כמו גם התנועעות על הכסא או הישענות על השולחן, "עלולים להסיח את דעת הצופים מהמסר שאותו המרואיין מבקש להשמיע"[9].
 
 
טיפ מס' 7 – לא להתווכח עם המראיין!
לא כל המראיינים נחמדים. יש ביניהם  המפגינים נוקשות ואף תקיפות כלפי המרואיינים שלהם, ולעתים מתעורר במרואיין הרצון להתווכח עם המראיין ואף להתעמת אתו.
 
הפיתוי הזה מסוכן. מדוע לא כדאי להתווכח עם המראיין? יש לכך לפחות שלוש סיבות.
 
הסיבה הראשונה היא ש"ויכוח ועימות עם המראיין אינם נראים טוב על המסך", כדברי המומחה האמריקני פרייזר סייטל. והוא מוסיף: "המרואיין האורח עלול להצטייר כאיש הרע, ולכן יש להשיב גם על השאלות הבעייתיות ביותר בכובד ראש ובדרך ארץ"[10].
 
הסיבה השנייה היא שכל ויכוח עם המראיין גוזל מן הזמן שהיה צריך להיות מוקדש להעברת המסר.
 
הסיבה השלישית היא שהצופים רואים במראיין את נציגם. התעמתות עמו, עלולה להיות, למעשה, עימות עם הצופים.
 
 
טיפ מס' 8 – לא לפחד להיות "כמו תוכי"!
ההופעה בטלוויזיה אינה תכלית בפני עצמה. היא מיועדת להעברת מסרים החשובים לפוליטיקאי. מטרתו של המראיין הפוכה. הוא ינסה להביך את המרואיין, לעמת אותו עם דברים שאמר בעבר או עם דברים שאמרו אחרים, ולהיות מי שמוביל את הראיון.
 
המרואיין מצדו צריך להשתדל שלא להיות המובל. אם הוא יגיב על כל שאלה ועל כל הערה, הוא עלול להתבלבל, או להתייחס לנושאים שלא מקדמים אותו. התוצאה: הצופים ישכחו על מה דיבר, או מה שגרוע יותר – יתרשמו לרעה מההופעה.
 
לכן, יש להיצמד למסר ולשוב ולחזור עליו, גם אם המראיין מנסה להסיט את השיחה לנושאים אחרים. החזרה שוב ושוב על המסר איננה בהכרח חסרון. היכולת להיות "כמו תוכי" היא לעתים יתרון.
 
 
טיפ מס' 9 – לא להיות קפואים!
שפת הגוף של המרואיין היא מרכיב חשוב בהצלחת ההופעה בטלוויזיה. הופעה קפואה מדי עלולה ליצור אצל הצופים תחושה כי המדובר באדם מרוחק, קר וחסר רגשות. לפוליטיקאי, המבקש לעורר בקרב הצופים יחס של סימפטיה, הפתיחות והחמימות היא מרכיב חיוני בנוסחת ההצלחה. 
במהלך הריאיון ראוי ורצוי להקרין אנרגיה ופתיחות. "המפיקים לא רוצים נפלים במופע שלהם", אומרת יועצת התקשורת האמריקנית מרשה פרידמן, "יש ליצור תחושה של אנרגיה חיובית והתלהבות... ככל שאתה נלהב יותר, כך תגבר ההתעניינות בך מצד הצופים"[11] .
לכן גם כדאי לחייך. חיוכים שובי לבבות, מקרינים אופטימיות ושמחת חיים ויוצרים גשר-של-אנושיות בין המרואיין לבין הצופים בבית.
 
טיפ מס' 10 – חצי אמת זה חצי שקר!
כל הפוליטיקאים מבטיחים לבוחרים שלהם הרים וגבעות. אבל, איך יוצרים בקרב צופי הטלוויזיה – שהרי זה הערוץ העיקרי להגיע באמצעותו אל הציבור הרחב – את התחושה שהפוליטיקאי הוא אמין וכי אפשר לסמוך עליו ועל הבטחותיו?
 
כלל הברזל הראשון הוא לא לשקר. מראיין מנוסה, שעשה שיעורי בית, עלול לחשוף את השקרים מעל המסך. וגם אם השקרים לא ייחשפו מייד, אלא רק לאחר זמן – האמינות תיפגע, ולעיתים בצורה אנושה.
 
כלל הברזל השני: להיות כנים וגלויים. יועץ התקשורת האמריקני פרייזר סייטל מזהיר בעניין זה: "הטלוויזיה מעצימה כל דבר, במיוחד זיוף. אם העובדות מעוותות ומסולפות, הדבר ייראה ברבים".
 
וכלל הברזל השלישי: להגיד רק את האמת במלואה. לא חצי אמת, שכן – כדברי פרייזר – "בטלוויזיה חצי אמת נעשית חצי שקר"[12].
 
 
טיפ מס' 11 – להסתכל על המראיין!
באולפן טלוויזיה יש פעילות מרתקת, המושכת את תשומת לבו של מי שאינו מורגל בעשייה הטלוויזיונית. אחת המלכודות המסוכנות: המשגוחים (מוניטורים) הניצבים במקומות שונים באולפן, ושעליהם מוקרן השידור. לא אחת מנסים המרואיינים להתבונן במשגוחים ולעקוב אחריהם, כדי להתרשם כיצד הם נראים על המסך.
הצפייה במשגוחים, כמו התבוננות בפעילויות אחרות באולפן, היא טעות. את המבטים יש למקד במראיין, או בבן-השיח באולפן. הסטת העיניים לצדדים, או למקומות אחרים, עלולה להתפרש בעיני הצופים כניסיון התחמקות ממענה ישיר על השאלות של המראיין, או כלשונו של דן קייני: "המסר לצופים הוא ברור: או שאתה מנסה להסתיר משהו, או שאתה לא בטוח בעצמך".


מצלמת הטלוויזיה איננה אויב. "היא יכולה להיות הידידה שלך", קובע עלי ג'ארקי מ"רויטר'ס".[13] גם המראיינים אינם בהכרח אויבים, ועל כן מציעה הפסיכותרפיסטית האמריקנית ג'ולי האנקס לחשוב עליהם כעל ידידים.[14] אבל, כמו לכל פגישה עם ידידים – צריך להתכונן ולהיערך בהתאם.
 
----------------.
הכותבים הם ממחברי הספר "יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה" (2014) בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
(*) פורסם ב-8.1.2015.
------------------.
 

[1] Seitel, Fraser. (2007). The Practice of Public Relations. Upper Saddle River, NJ: Pearson / Prentice Hall. (10th ed.), p. 205.
 
[2] דילנשניידר, רוברט (1991).  עוצמה והשפעה. תל-אביב: מטר, עמ' 203.
[3] לימור, יחיאל, לשם, ברוך ולאה מנדלזיס (2014). יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 626.
[4] Nair, Nandagopal (2013). "The complete guide to being interviewed on TV". נדלה ב-5 בינואר 2015 מ:
http://qz.com/97037/the-quartz-complete-guide-to-being-interviewed-on-tv.
[5] Keeney, Dan (2006). " Top 10 Tips for Preparing for a TV Interview".  נדלה  ב-5.1.2015 מ:  http://www.dpkpr.com/articles/top-10-tips-for-preparing-for-a-tv-interview.
[6] Telg, Riki (2009). "Preparing for a news Interview". נדלה ב-6.1.2016 מ: http://edis.ifas.ufl.edu/wc021.
[7] Dube, Ryan (2014). "6 Tech Tips To Help You Prepare For An Appearance On Radio Or TV". נדלה ב-7.1.2016 מ:                                                                                        http://www.makeuseof.com/tag/6-tech-tips-to-help-you-prepare-for-an-appearance-on-radio-or-tv.
[8] Friedman, Marsha (2007). "Becoming An Excellent Talk Radio Guest".
 נדלה ב-5 בינואר 2015 מ:  
http://apps.facebook.com/cityville/?ref=canvas_bkmk_top&count=1.
 
[9] Seitel, ibid.                                    
[10] Pisciotta, Diana (2010). "How to Prepare for a Broadcast Interview",
נדלה ב-5 בינואר 2015 מ:
: http://www.inc.com/guides/2010/05/preparing-for-broadcast-intervews.html,
 
[11]Friedman, ibid.
[12] Seitel, ibid.
[13] Nair, ibid.
[14] Hanks, Julie (2013). "10 tips for docs doing TV interviews". נדלה ב-5 בינואר 2015 מ: http://www.healthcarecommunication.com/Main/Articles/10_tips_for_docs_doing_TV_interviews_7808.aspx
 
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...


מאמרים וטיפים ביחסי ציבור

טיפול במשבר אינו תפקידו של הדובר

חלק מדוברי עמותות והמגזר השלישי שהתכנסה היום בירושלים בנושא "דילמת הדובר באירועי משבר", לא אהבו את דבריי כי טיפול במשבר רחב הרבה יותר מכתפיו ומתפקידו של הדובר.
 

לחצו לכל המאמרים וטיפים בנושא יחסי ציבור
 

         
                
יחסי ציבור
יחסי ציבור דרושים
יחסי ציבור באינטרנט
יחסי ציבור ודוברות
יחסי ציבור אמנים
יחסי ציבור מוזיקה

יחסי ציבור לעסקים קטנים
יחסי ציבור לעורכי דין
יחסי ציבור אופנה
יחסי ציבור לימודים

 
משרד יחסי ציבור
משרד יחסי ציבור רני רהב
משרד יחסי ציבור בחיפה
משרד יחסי ציבור באר שבע
משרד יחסי ציבור ירושלים
משרד יחסי ציבור דרושים
משרד יחסי ציבור אופנה

משרד יחסי ציבור תל אביב

 
משרדי יחסי ציבור
משרדי יחסי ציבור דרושים
משרדי יחסי ציבור בירושלים
משרדי יחסי ציבור מובילים
משרדי יחסי ציבור בחיפה
משרדי יחסי ציבור בדרום
משרדי יחסי ציבור בתל אביב

 
יח"צ
יחצנית
יח"צ אופנה
יח"צ דרושים
יח"צ אמנים

דובר
דוברות
דוברות ויחסי ציבור
ייעוץ תקשורתי

 
 
 
מפת האתר        
בניית אתר נטו מדיה